Na spoločnom lane na Liptovskej Mare


Na spoločnom lane na Liptovskej Mare

V prvý augustový týždeň sa v priestore Liptovskej Mary uskutočnilo už tradičné spoločné inštrukčno- metodické zamestnanie pre inštruktorov výcviku policajných zložiek, ktorí zodpovedajú za lanovú a výsadkovú prípravu. Riadiaci zamestnania podplukovník Marián Pogány z odboru výcviku Prezídia Policajného zboru vysvetľuje, že sa na ňom stretli zástupcovia všetkých pohotovostných zložiek PZ SR, poriečne oddelenie, ako aj príslušníci Vojenskej polície a po prvý raz aj Centra výcviku Lešť. „Sme radi, že aj takýmto spôsobom môžeme rozvíjať spoluprácu so všetkými špecifickými zložkami na Slovensku. Veď sme na jednej lodi, musíme vedieť lepšie spolupracovať v rámci domáceho krízového manažmentu, odovzdať si navzájom skúsenosti. Vojenskí policajti ich majú množstvo napríklad aj zo svojho pôsobenia v operácii SOPHIA v Stredozemnom mori, a teraz sa pripravujú na ďalšiu operáciu v tomto priestore IRINI“ hovorí podplukovník Pogány. Kapitán Martin Urban z Vojenskej polície takúto spoluprácu považuje za veľmi prospešnú. Okrem iného aj preto, aby jednotlivé zložky zbytočne neopakovali chyby, ktorých sa dopustili ich kolegovia, ale sa z nich poučili. Výcvik v priestoroch neďaleko vodnej nádrže a nad ňou bol okrem iného zameraný na výcvik prác vo výškach a nad voľnou hladinou. Jednotlivé úlohy plnili zmiešané tímy, v ktorých boli vojenskí policajti, inštruktori Centra výcviku Lešť a príslušníci MV SR. Išlo o prácu jednotlivca v podvese vrtuľníka, uviazanie do zlaňovacieho kľúča a istenie, prácu v podvese, záchranu zraneného a prevoz v podvese vrtuľníka a nakoniec o záchranné práce na vodnej hladine za spoluúčasti hliadok na motorovom člne. Využívali sa vrtuľníky ministerstva vnútra Bell 429 a Mi-171. Podľa kapitána Urbana sa pri zlaňovaní využívali rôzne typy lán. Pri nižších výškach to bolo tzv. hrubé lano a pri vyšších tenké lano. Takéto lano sa využíva pri zlanení z väčších výšok, policajti majú tenké lano na sebe (zhruba 30 metrov lana). Ďalším spôsobom je lano ukotvené vo vrtuľníku, môže mať dĺžku aj 50 – 80 metrov. To je ale pomalší spôsob zlanenia. Naopak najrýchlejší spôsob je rýchle lano Fast rope a vtedy je výsadok z vrtuľníka von doslova za pár sekúnd. Spoločného výcviku sa zúčastnili aj niektorí vojenskí policajti, ktorí sa pripravujú na misiu Európskej únie IRINI na palube nemeckej lode v Stredozemnom mori. Premiérovo sa na výcviku zúčastnili aj príslušníci Odboru špeciálneho výcviku Centra výcviku Lešť. Riaditeľ Odboru major Juraj Antol priznáva, že uvítali túto možnosť. Naším cieľom je získať nové poznatky ohľadne techník zlaňovania na tenkom lane, hrubom lane, vysadenie do vody. „Všetky spomínané poznatky chceme využívať pri cvičení v Centre výcviku Lešť. Lebo obdobné výcviky plánujeme organizovať aj v našich podmienkach. “


Na spoločnom lane na Liptovskej Mare Na spoločnom lane na Liptovskej Mare Na spoločnom lane na Liptovskej Mare Na spoločnom lane na Liptovskej Mare Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  3Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  3Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  3Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  3Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  4Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  4Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  4Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  4Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  5Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  5Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  5Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  5Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  6Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  6Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  6Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  6Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  7Na spoločnom lane na Liptovskej Mare  7

Autor: MO SR Jozef ŽIAK , Foto: MO SR Jozef ŽIAK - Dátum: 06.08.2021
Čítanosť: 12097
Verzia pre tlač

Skočiť na menu