Movement Coordination Centre Europe


Movement Coordination Centre Europe

Slovenská republika je malou krajinou v rámci NATO, ktorej ozbrojené sily nedisponujú strategickými leteckými dopravnými kapacitami. Aj z tohto dôvodu je bytostne dôležitá participácia SR a jej ozbrojených síl v medzinárodných vojenských projektoch riešiacich danú problematiku.

V súčasnosti je Slovenská republika členskou krajinou projektu NATO SALIS („Strategic Air Lift Interim Solution“) založenom na využívaní strategických nákladných lietadiel typu Antonov AN-124, určených predovšetkým na leteckú prepravu kontajnerov a techniky.

Zároveň je členom projektu AMSCC („Athens Multinational Sealift Coordination Centre“), kde má SR zabezpečené strategické námorné kapacity využiteľné napr. pri nasadení síl rýchlej reakcie NATO NRF alebo bojových skupín EU BG.

Slovenskej republike však chýbajú kapacity – predovšetkým letecké – na operatívne a flexibilné riešenie urgentných operačných požiadaviek jednotiek pôsobiacich v operáciách medzinárodného krízového manažmentu (MKM) napr.  operácie ISAF v Afganistane.

AJ vzhľadom na túto skutočnosť bolo dňa 21. mája 2014 vykonané pracovné stretnutie so zástupcami projektu MCCE („Movement Coordination Centre Europe“). V rámci stretnutia boli vykonané brífingy týkajúce sa kompetencií, pôsobenia, mechanizmu a fungovania projektu MCCE za účasti zložiek SEOP MO SR, SEMPO MO SR, ÚLP MO SR, SCKM GŠ OS SR, ŠbPO GŠ OS SR a VVzS OS SR.

Vstupom do tohto projektu získa SR prístup k informáciám o plánovaných leteckých prepravách personálu, výzbroje, techniky a materiálu všetkých účastníckych krajín MCCE. Veľkým pozitívom vstupu do MCCE je aj súbežný vstup do podprogramov ATARES (Air-toAir Refuelling and other Exchanges of Services) a SEOS (Surface Exchange of Services), ktoré fungujú na princípoch vzájomnej výmeny dopravných služieb.

Týmto sa príslušníkom OdMPPaTDI Bratislava otvára ďalšia "cesta" poskytovania komplexných riešení pre Strategické centrum krízového manažmentu GŠ OS SR pre realizáciu urgentných operačných požiadaviek v prospech operácií MKM.  



Autor: kapitán Ing. Štefan HOJO - Dátum: 26.06.2014
Čítanosť: 7214
Verzia pre tlač

Skočiť na menu